شنوایی سنجی چیست؟
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ونوس و آدرس veenous.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 22
:: کل نظرات : 7

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 25
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 193
:: بازدید ماه : 1638
:: بازدید سال : 12887
:: بازدید کلی : 187008
شنوایی سنجی چیست؟


شنوایی سنجی یا شنوایی سنجی (به انگلیسی: Audiometry) اندازه گیری شنوایی با استفاده از شنوایی سنج است. نتیجه به صورت ادیوگرام ثبت می شود. شنوایی سنج دستگاهی است که توانایی تولید صداهایی با شدت و فرکانس متفاوت را دارد.

در پاسخ به این سوال که شنوایی سنجی چیست باید بگوییم که اندازه گیری و ارزیابی میزان شنوایی هر فرد را شنوایی سنجی می گویند. به عبارت دیگر، هر بار که بخواهیم در مورد شنوایی یا میزان کاهش یا وزن گوش شخصی اظهار نظر کنیم، باید شنوایی سنجی انجام دهیم.

در این تست افراد با صداهایی با شدت های مختلف مورد آزمایش قرار می گیرند به طوری که از فرد خواسته می شود زمانی که صدایی شبیه به بوق یا سوت می شنود اعلام کند. در این روش معمولاً با شدت بالا شروع می شود و شدت آن را کاهش می دهد تا زمانی که فرد دیگر صدا را نشنود. حال بر اساس شدت صدای شنیده شده، سطح کلی شنوایی فرد یا به اصطلاح بند گوش فرد به دست می آید.

کم شنوایی اغلب با پیری همراه است، اما می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس یک مطالعه آمریکایی، حداقل 25 درصد از افراد بالای 50 سال دچار کم شنوایی و 50 درصد از افراد بالای 80 سال آن را تجربه می کنند. شنوایی سنجی یکی از آزمایشاتی است که شنوایی شناسان برای بررسی سیستم شنوایی انجام می دهند. دلایل مختلفی برای شنوایی سنجی در نوزادان وجود دارد و معمولاً بعد از تولد و قبل از ترخیص از بیمارستان با شنوایی سنجی نوزادان انجام می شود.

تست شنوایی

شنوایی سنج چیست؟ تست شنوایی سنجی عملکرد سمعک را ارزیابی می کند. این تست نوع و درجه کم شنوایی، اختلالات تعادل و سایر مشکلات مربوط به عملکرد گوش داخلی را ارزیابی می کند. شنوایی سنجی و سایر آزمایشات سیستم شنوایی و تعادل توسط متخصص گفتار درمانی (شنوایی شناس) با مدرک دکترای شنوایی شناسی انجام می شود.

محور افقی فرکانس های مختلف را نشان می دهد. فرکانس های پایین (مثلا صدای موتور ماشین) در سمت چپ ادیوگرام ضبط می شود. محور عمودی بلندی را در فرکانس‌های مختلف نشان می‌دهد، از صداهای ملایم (بالای ادیوگرام) تا صداهای بلند (پایین ادیوگرام). سطح صدا بر حسب دسی بل (dB) اندازه گیری می شود.

آزمایش بعد از شنوایی سنجی چیست؟

آزمون بعدی شنوایی سنجی تست گفتار است. در این تست توانایی شما در شنیدن گفتار به صورت بی صدا و بی صدا ارزیابی می شود. کلمات بی هجا و تک هجا پخش می شود و از شما خواسته می شود کلماتی را که می شنوید تکرار کنید. توانایی شنوایی می تواند به شما در تعیین نوع کم شنوایی و انتخاب سمعک مناسب کمک کند.

همچنین در مقاله به شنوایی سنجی اشاره شده است، این تست ها بسیار بی خطر هستند و عوارض جانبی بسیار کمی دارند. در صورت وجود موم در گوش، باید قبل از انجام آزمایش خارج شود تا در نتیجه اختلال ایجاد نشود. اگر شما یا کودکی که در حال معاینه هستید سرماخوردگی یا عفونت گوش دارید، حتماً به متخصص اطلاع دهید، زیرا ممکن است در نتایج اختلال ایجاد کند.

تعداد زیادی از نوزادان در اولین آزمایش پس از تولد مردود می شوند زیرا مایع گوش کاملاً خشک نشده و باعث مشکلات شنوایی می شود.

تمپانومتر

تمپانومتری آزمایشی است که عملکرد گوش میانی را بررسی می کند و بررسی می کند که آیا شنوایی با دارو یا سمعک بهبود می یابد. نتایج تمپانومتری در نمودار تمپانوگرام نشان داده شده است. این آزمایش شامل قرار دادن لوله ای به نام پروب در گوش فرد و دمیدن هوا به داخل کانال گوش برای اندازه گیری سلامت گوش و گوش میانی است. تفسیر تمپانوگرام بر اساس نمودار ترسیم شده توسط تمپانومتر است.

6- کم شنوایی شدید: در این حالت کم شنوایی در گوش از dBHL 90 شروع می شود، بیماران به سمعک یا سمعک حلزونی بسیار قوی و جلسات آموزشی زیادی نیاز دارند.

اگر کم شنوایی به دلیل پارگی پرده گوش باشد، بهترین درمان دارویی و جراحی است. اما اگر مشکل شنوایی به دلیل مشکل حسی یا عصبی باشد، درمان دارویی و جراحی وجود ندارد و تنها راه حل آن استفاده از سمعک است. برای دانستن شنوایی سنجی و علل کم شنوایی در این مقاله با ما همراه باشید

دلایل اصلی کم شنوایی عبارتند از:

مشکلات کنترل بارداری

عفونت شدید گوش

مشکلات ژنتیکی مانند اتواسکلروز که رشد غیرطبیعی استخوان در گوش میانی است.

برخی آسیب ها

بیماری های گوش داخلی مانند سندرم منیر یا بیماری های خود ایمنی که به گوش آسیب می زند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند

آسیب به پرده گوش

قرار گرفتن در معرض صدای بلند می تواند باعث کاهش شنوایی شود. به همین دلیل به افرادی که برای مدت طولانی در معرض صداهای بلند هستند توصیه می شود از محافظ گوش استفاده کنند.

 

مشاهده ادامه: https://payju.ir/content/مراکز-شنوایی-سنجی-و-سمعک-در-شیراز



تعداد بازدید از این مطلب: 31832
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11

نویسنده : venous25
تاریخ : پنج شنبه 26 مرداد 1402
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید